شارژر وایرلس یا بی سیم

شارژر وایرلس یا بی سیم چیست ؟ طرز کار شارژر وایرلس

شارژر وایرلس یا بی سیم: فناوری شارژ وایرلس به شما این قابلیت را می دهد که در زمانی بسیار کوتاه تر از حالت معمول و بدون بهره گیری از کابل، گوشی موبایل و یا هر وسیله دارای این قابلیت را شارژ نمایید. از جمله مزایای اصلی شارژ وایرلس، سرعت بالاتر و سادگی شارژ توسط آن می باشد، چرا که نیاز نیست هر بار کابل شارژ را به گوشی خود متصل و پس از انجام شارژ آن را قطع کنید. برای شارژ توسط این فناوری، کافی است دستگاه خود را روی شارژر وایرلس قرار دهید. شارژر وایرلس

استاندارد های زیادی برای شارژر های وایرلس در نظر گرفته شده که محبوب ترین آنها Qi نام دارد که توسط بسیاری از شرکت ها پشتیبانی می گردد. اپل در آخرین مدل آیفون خود این تکنولوژی را لحاظ نموده و شرکت سامسونگ سال ها است که از این تکنولوژی بهره گیری می کند. امروزه شرکت سامسونگ انواع مختلفی از شارژر های وایرلس را تولید می نماید که همگی با تکنولوژی Qi کار می کنند و برای تمامی گوشی های دارای این استاندارد، قابل استفاده خواهند بود.

شارژر وایرلس چیست؟

شارژر وایرلس یا بی سیم: در ابتدای کار بهتر می باشد این تکنولوژی را برایتان تعریف کنیم. تکنولوژی شارژ بی‌سیم، برای انتقال انرژی برق بین دو مدار الکتریکی به صورت بدون سیم اتفاق می ‌افتد. این مدار های الکتریکی، در دستگاهی به عنوان فرستنده و دستگاه دیگری به عنوان گیرنده، مورد استفاده قرار می گیرد. شارژ بدون سیم در تلفن ‌های همراه، با اینکه ظاهرا به شکل بی ‌سیم عمل می ‌نماید، ولی هم چنان به یک سیم نیاز دارد که این سیم، به جای اتصال به گوشی، به پد شارژ بی‌سیم متصل می شود.شارژر بی سیم

پد شارژ وایرلس، قادر است در هر اندازه و شکلی باشد که کاربر بتواند با گذاشتن تلفن همراه خود روی آن، گوشی را شارژ کند. این پد‌ها، در همه جا قابلیت بکارگیری خواهند داشت و از این لحاظ هم بسیار جذاب خواهد بود. به عنوان مثال، حین رانندگی، می‌توان از آن‌ها استفاده کرد و از این قابلیت بهره برد. به طور مثال، پد شارژ بی‌سیم را روی میز کار یا میز تحریر خود  در نظر بگیرید. وقتی که به گوشی نیاز دارید، آن را بر می ‌دارید و به کار های خود می‌ پردازید و وقتی نیازی به آن ندارید، آن را روی پد قرار داده و دوباره شارژ خواهد شد.

مدل های مختلف شارژر وایرلس

  • شارژر وایرلس Samsung

  • شارژر وایرلس Yootech

  • شارژر بی‌سیم Yootech دایره ای

  • شارژر بی‌سیم Seneo

  • شارژر وایرلس Hevanto

شارژر وایرلس چگونه کار می کند ؟

در شارژر وایرلس شما با یک میدان مغناطیسی رو به رو می شوید. شارژ بی سیم امواج برق را به گوشی شما ارسال می نماید. گوشی هم با دقت به تکنولوژی استفاده شده در آن این امواج را دریافت می نماید و به باتری منتقل می کند. درنهایت باتری شارژ خواهد شد. پس شارژر بی سیم مثل بلوتوث نمی باشد که تا چند متر برد داشته باشد یعنی شما درون خانه قدم بزنید و با گوشی کار کنید در عین حال گوشی هم شارژ شود. زمانی که از شارژر وایرلس صحبت می کنیم منظور این است که از سیم بهره گیری نمی شود.شارژر وایرلس 1

بلکه گوشی را بر روی یک میدان مغناطیسی که به برق متصل می باشد قرار می دهیم. آن میدان مغناطیسی هم امواج برق را به باتری گوشی ارسال می نماید. برای شارژ بی سیم گوشی می بایست گوشی را بر روی پد شارژر وایرلس قرار دهید تا امواج برق را دریافت کند. پس در شارژر بی سیم با یک میدان مغناطیسی رو به رو خواهید بود. امروزه تکنولوژی شارژ بی سیم دارای چند استاندارد از جمله Qi و PMA (Power Matters Alliance) و A4WP (Alliance for Wireless) است. که QI از اصلی ترین و رایج ترین آنها محسوب می شود. استاندارد Qi که اکنون در بیش از ۱۶۰ مدل از گوشی، تبلت و سایر لوازم مورد استفاده قرار گرفته، امکان شارژ گجت از فاصله حداکثر ۴ سانتی‌متر را فراهم می ‌سازد.

انواع گوشی و تبلت هایی که دارای تکنولوژی شارژ وایرلس Qi به صورت پیش فرض هستند:

شارژر وایرلس یا بی سیم: اگر مدل گوشی موبایل و یا تبلت شما در لیست زیر می باشد، می توانید یک شارژر وایرلس خریداری کرده و از آن بهره گیری کنید. دقت داشته باشید که لازم نخواهد بود شارژر وایرلس شما حتما از همان شرکت تولید کننده ی گوشی یا تبلت تهیه گردد؛ بطور مثال گوشی های آیفون ایکس به خوبی با شارژر های وایرلس ساخت شرکت سامسونگ شارژ می شوند. لیست گوشی های دارای قابلیت شارژ وایرلس به صورت پیش فرض:

  • اپل: آیفون X، آیفون 8، آیفون 8 plus

  • سامسونگ: S9، S9+، Note 8، S8، S8+، S7، S7 Edge،Note 5،S6، S6 Edge

  • ال جی: V30، G6 (US version only)، G4 (optional)، G3 (optional)

  • مایکروسافت لومیا (نوکیا): 1520، 1020، 930، 929، 928، 920

  • نکسوس گوگل: 4،5،6، 7(2013)

  • بلک بری: Priv

شارژر وایرلس 2

کاربرد های شارژ وایرلس یا بی ‌سیم

این شارژر ها، به اندازه تکنولوژی شارژ سریع، سریع نخواهد بود اما مزیت دیگری دارد که آن را به نسبت شارژ سریع جذاب‌تر خواهد کرد. این مزیت، دقیقا بدون سیم بودن آن می باشد که به سادگی قابل بکارگیری بوده و دردسر های شارژ کابلی را ندارد. به عنوان مثال، در شارژ کابلی، با آسیب رسیدن به کابل، فرآیند شارژ دچار مشکل می ‌شد، اما در این حالت، چنین مشکلاتی را کمتر مشاهده می کنید.شارژر وایرلس 3

شارژ بدون سیم علاوه بر بکارگیری آن در صنعت موبایل در صنایع مختلفی مثل اینترنت اشیا و اتومبیل ‌سازی کاربرد های بسیار زیادی دارد. هدف از بهره گیری این تکنولوژی در این صنایع، راحت کردن فرآیند شارژ دستگاه‌ ها در آن صنایع می باشد. به طور مثال، در صنعت اتومبیل‌ سازی، جهت تولید اتومبیل‌ های برقی توسط شرکت ‌های سازنده‌ی آن ‌ها، این تکنولوژی قابل استفاده بوده تا فرآیند شارژ باتری این اتومبیل‌ ها را سریع تر نماید.

فرآیند شارژ بی‌سیم به شکل ساده‌تر

  • تلفن همراه و پد شارژ وایرلس، هر دو از سیم‌پیچی درون خود بهره گیری می‌ نمایند.

  • وقتی دو سیم‌پیچ قرارداده شده در تلفن همراه و پد شارژ به یکدیگر نزدیک می ‌شوند، نیروی مغناطیسی بین آن ‌ها تشکیل می ‌شود.

  • این نیروی مغناطیسی به نیروی الکتریکی تبدیل شده و باعث شارژ باتری تلفن همراه یا هر گجت دیگر استفاده‌ کننده از پد شارژ می ‌شود.

  • این نوع شارژ، به اندازه شارژ با استفاده از کابل و آداپتور، بهینه نیست و همین امر هم باعث تولید گرما و طولانی شدن مدت زمان شارژ تلفن همراه و گجت می‌شود.

  • میدان مغناطیسی استفاده شده در این نوع شارژ، از قانون القایی فارادی استفاده کرده و موجب اجرایی شدن شارژ وایرلس خواهد شد.

مزایا و معایب استفاده از این شارژر ها

شارژر وایرلس یا بی سیم: همان طور که گفتیم اصلی ترین مزایا استفاده از این شارژر بدون سیم بودن آن است. تکنولوژی شارژ بی سیم نه تنها برای گوشی های موبایل بلکه در سایر لوازم خانگی و دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرد. شاید بزرگ ترین مشکل این تکنولوژی سرعت آن باشد که مطمئنا در آینده شاهد پیشرفت و توسعه آن هستیم.شارژر وایرلس 4

از اصلی ترین معایب شارژر بی سیم به سرعت پایین شارژ می توان اشاره نمود. هر چند تکنولوژی شارژر وایرلس بسته به گوشی های متفاوت و میدان مغناطیسی آن گوناگون است. البته بعضی از شارژر های بی سیم قادراند دو یا سه گوشی را به صورت همزمان با هم شارژ نمایند و این نکته را بدانید گوشی هایی که دارای استاندار QI هستند نمی توانند با شارژر PMA شارژ شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *